Richard Fallqvist

Kommunstyrelseledamot

Regionfullmäktigeledamot

Snabbt om mig

Arbogabo som inte bara är engagerad politiskt utan även inom idrotten, främst som instruktör inom karate, men sitter även i RF-SISU Västmanlands styrelse. Bor själv i villa tillsammans med två katter. Följer gärna Formel 1 och när jag inte tränar karate så blir det ofta cykel eller simning. Jobbar till vardags på en liten firma i Arboga.

VARFÖR ENGAGERA SIG POLITISKT

Jag var i yngre tonåren när Sverige gick med i EU (eller EG som det hette då). På MTV visades bilder från murens fall, och det fanns mycket politisk musik i mitten på 90-talet. Det fanns ett hopp om en bättre framtid. Vi skulle gå från det kollektiva och instängda till det fria och upplysta. Därför gör det mig väldigt arg när vi ser inskränkningar mot aborträtten och deklarationer om att bygga nya murar. Att vi inte har kommit längre fast 30 år har gått!

Men som Ida sjunger, du ska inte tro det blir sommar, ifall inte någon sätter fart!

SKOLAN ÄR SAMHÄLLETS ATLAS

Svensk skola går neråt i ranking internationellt sett. Detta är något vi måste vända på. Utbildning är ett av grundfundamenten i samhället. En bra utbildning bidrar till så mycket: bättre välstånd, bättre hälsa, och bättre demokrati. Vi behöver arbeta mer aktivt med att göra skolan till en attraktiv arbetsgivare. Skolan ska vara en plats där kunskap och inspiration inhämtas. Oavsett om du kommer från en akademisk familj eller icke akademisk familj och oavsett om du vill jobba med händerna eller bli teoretisk raketforskare, måste skolan kunna möta dina förväntningar och samtidigt ha höga förväntningar på dig.

LEK OCH RÖRESLEGLÄDJE GER HOPP

Sverige har ett allt större problem med psykisk ohälsa så väl som fysisk ohälsa. Samtidigt får föreningar allt svårare att hitta ledare och funktionärer, och de flesta barn slutar idrotta vid 11 års ålder.  Rörelse bidrar till förbättrad hälsa både mentalt och fysiskt, vilket kommer vara en viktig framgångsfaktor i att förebygga vårdbehov och öka livskvalitén. Därför måste vi öka rörelseglädjen i samhället. Det måste finnas föreningar att gå till oavsett ålder och det måste finnas mötesplatser för både organiserad och spontan rörelse.

BO OCH RÖR DIG VART DU VILL

Sverige är ett utsträckt land, och trots att vi bor i ett centralt område med många invånare så är skillnaderna stora i hur du som privatperson transporterar dig. Bor du i någon av de större städerna så har du möjlighet att välja kollektiva lösningar eller moderna alternativ som elskoter.

Bor du i en mindre stad är du däremot beroende av din privata bil. Alla alternativ behövs och det ska vara enkelt och smidigt att kunna transportera sig inom Sverige oavsett om du går, åker kollektivt eller kör bil. Infrastukturen måste även möta dina behov av att kunna arbeta och kommunicera hemifrån, därför behövs ett väl utbyggt fibernät. På så sätt kan vi bosätta oss där vi känner oss hemma.

...