Vår politik

Alla människor här i Sverige ska ha möjligheten att ta sig dit de vill. Oavsett var de kommer ifrån och vilka drömmar de än bär på. Den idén ligger till grund för all liberal politik

Ökad kunskap och bättre hälsa

Arbogas skolor är bra på många sätt. Vi behöver fortsätta utveckla skolan med mer fokus på baskunskaper som läsa, skriva och räkna. Vi anser att läroböcker är betydelsefulla. Vi i Liberalerna har drivit hårt att Arboga ska satsa på en bra studie- och arbetsmiljö för elever och personal.En bra arbetsmiljö skapar trygghet och trivsel för alla. Elevers lärande är en god grund för bättre hälsa.

Mer rörelseglädje

Ett aktivt liv bidrar till ett bättre lärande och bättre hälsa. Vi i Liberalerna betonar samarbetet mellan skolan, fritid och familj där rörelse blir en naturlig del i vardagen. Vi i Liberalerna vill att rörelsesatsningen i skolan prioriteras och att Ekbacken blir ett rekreationsområde för alla åldersgrupper.

Fortsätt prioritera byggnation av bostäder.

Hela kommunens utveckling, verksamheter och näringsliv gynnas av inflyttning. Därför behövs fortsatta satsningar på hyreslägenheter, radhus och villor. Trygghetsboende ska skapas i centralt belägna områden. Bostäderna ska passa in i Arbogas unika miljö.